Auto van de zaak 2026/2027: pseudo-eindheffing leaseauto’s met verbrandingsmotor, bijtelling EV’s en CO²-registratie

Om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen voert het kabinet vanaf 2027 een pseudo-eindheffing in voor zakelijke leaseauto’s met privégebruik die niet emissievrij zijn. Deze regeling maakt onderdeel uit van bredere fiscale maatregelen die gericht zijn op het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark. Voor werkgevers en ondernemers betekent dit dat het tijdig herzien van mobiliteitsbeleid en fiscale planning noodzakelijk is.

Pseudo-eindheffing 2027
Vanaf 1 januari 2027 geldt een fiscale strafheffing (pseudo-eindheffing) van 12% over de cataloguswaarde voor personenauto’s op fossiele brandstof die mede voor privédoeleinden ter beschikking zijn gesteld. In het kader van deze fiscale strafheffing wordt woon-werkverkeer ook als privégebruik aangemerkt. Deze heffing komt bovenop de bijtelling die werknemers zelf betalen als ze de auto privé gebruiken. De strafheffing komt volledig voor rekening van de werkgever en mag niet worden doorbelast aan de werknemer. Zelfstandigen vallen buiten deze regeling.

De pseudo-eindheffing is van toepassing op personenauto’s met een M1-classificatie die vanaf 1 januari 2027 voor het eerst door werkgevers ter beschikking worden gesteld voor privégebruik. Voor auto’s die voor 1 januari 2027 voor het eerst ter beschikking worden gesteld geldt overgangsrecht tot en met 17 september 2030. Tot die datum is over de cataloguswaarde van deze voertuigen geen fiscale strafheffing verschuldigd. De strafheffing geldt niet voor bestelauto’s en vrachtauto’s.

Voor personenauto’s die meer dan 25 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, wordt de waarde in het economische verkeer als grondslag genomen. De regeling wordt drie jaar na invoering geëvalueerd.

Bijtelling elektrische auto van de zaak
Naast de stafheffing op auto’s op fossiele brandstof verandert per 1 januari 2026 ook de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s. Om elektrisch rijden te stimuleren golden jarenlang lagere bijtellingspercentages voor elektrische auto’s. In 2025 geldt nog een bijtelling van 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Vanaf 1 januari 2026 vervalt dit voordeel volledig en geldt voor nieuwe elektrische auto’s een bijtelling van 22% over de hele cataloguswaarde. Voor elektrische auto’s die vóór 2026 voor het eerst op kenteken zijn gezet, blijft het lagere percentage nog maximaal vijf jaar gelden vanaf de datum van eerste toelating.

CO²-registratie
Naast introductie van de pseudo-eindheffing en de wijzigingen in de bijtelling, gold sinds 1 juli 2024 ook een verplichting voor werkgevers om de CO₂-uitstoot van zakelijke en woon-werkkilometers te registreren. Deze verplichting geldt voor bedrijven met 100 of meer werknemers. Om de administratieve lasten te beperken, is door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat voorgesteld om de drempel te verhogen naar organisaties met meer dan 250 werknemers. Het is nog geen onderdeel van de belastingplannen, maar werkgevers moeten hier mogelijk rekening mee gaan houden en hun mobiliteitsbeleid tijdig aanpassen.

 

Deel dit bericht

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak

Vrijblijvend advies

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak