Tweede Kamer stemt in met Belastingplan 2026: gevolgen voor de zakelijke auto

De Tweede Kamer heeft op donderdag 27 november 2025 het Belastingplan 2026 aangenomen. Het pakket, oorspronkelijk gepresenteerd op Prinsjesdag, is door de nieuw gekozen Tweede Kamer op enkele punten aangepast. In dit artikel zetten we de belangrijkste wijzigingen op het gebied van de loonbelasting op een rijtje: van de invoering van de pseudo-eindheffing op fossiele auto’s van de zaak tot de verhoging van het bijtellingspercentage op emissievrije auto’s.

Pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s

Vanaf 1 januari 2027 geldt een nieuwe fiscale maatregel voor werkgevers: een pseudo-eindheffing van 12% op de cataloguswaarde van personenauto’s op fossiele brandstof die ook voor privégebruik beschikbaar zijn. Ook woon-werkverkeer wordt hierbij gezien als privékilometers.

De heffing komt volledig voor rekening van de werkgever en mag niet aan werknemers worden doorbelast. De pseudo-eindheffing geldt voor auto’s met een M1-classificatie die vanaf 2027 voor het eerst ter beschikking worden gesteld. Voor oudere voertuigen geldt overgangsrecht tot 17 september 2030.

Bijtelling voor zakelijke nulemissieauto’s

Voor nieuwe zakelijke emissievrije auto’s verandert de fiscale bijtelling voor werknemers vanaf 1 januari 2026. In 2026 bedraagt het tarief 18% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Vanaf 2027 wordt het percentage over de eerste € 30.000 geleidelijk verhoogd naar 20%. Let op, over het meerdere van € 30.000 blijft het percentage in deze jaren altijd 22%. Vanaf 2028 wordt het percentage van 22% over de volledige cataloguswaarde berekend. De lagere bijtelling geldt vanaf de eerste toelatingsdatum maximaal vijf jaar (60 maanden).

Aanpassing youngtimerregeling

De regels voor de youngtimerregeling worden versoberd. Op dit moment bedraagt de fiscale bijtelling voor auto’s die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen 35% van de dagwaarde. In de praktijk betekent dit meestal dat de fiscale bijtelling laag uitvalt, omdat de bijtelling niet over de cataloguswaarde maar over de dagwaarde wordt berekend.

De minimumleeftijd van de auto stijgt in 2026 van 15 naar 16 jaar en wordt in 2027 vastgesteld op 25 jaar. Auto’s die op 1 januari 2027 jonger dan 25 jaar zijn, vallen daarmee vanaf die datum onder de normale (minder gunstige) bijtellingsregels. De overgangsperiode geeft rijders van een youngtimer het komende jaar de ruimte om hier te anticiperen op de versobering van de fiscale spelregels.

Mocht u over deze nieuwe ontwikkelingen van gedachten willen wisselen? Neem dan gerust contact op met uw contactpersoon bij Govers of met de focusgroep loonheffingen via loonheffingen@govers.nl.

Deel dit bericht

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak

Vrijblijvend advies

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak