Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting (DAC9)

Onderdeel van het Belastingplan 2026 is het wetsvoorstel wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling bijheffinginformatieaangifte. Dit wetsvoorstel bevat wijzigingen voor de Wet op de internationale bijstandsverlening (“WIBB”) bij de heffing van belastingen en de Wet minimumbelasting 2024.

DAC9
Het wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting is gericht op het aanpassen van de Nederlandse Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen en de Wet minimumbelasting 2024. Het doel hiervan is de automatische uitwisseling van bijheffing-informatieaangiften tussen EU-lidstaten te regelen, in het kader van de implementatie van de eerdere geïntroduceerde Richtlijn (EU) 2025/872, zijnde Directive on Administrative Cooperation 9 (“DAC9”).

DAC9 houdt verband met de Pijler 2-richtlijn (Richtlijn (EU) 2022/2523), ook bekend onder minimumbelasting. Wij verwijzen graag naar ons andere nieuwsbericht voor verdere wijzigingen met betrekking tot Pijler 2.

Bijheffing-informatieaangifte in slechts één EU-lidstaat

Deze informatieaangifte omvat gedetailleerde informatie over het concern, belangrijk voor de belastingheffing. De bijheffings-informatieaangifte is dus niet de daadwerkelijke belastingaangifte minimumbelasting (“Globe return). De eerste bijgeffings-informatieaangifte dient uiterlijk 30 juni 2026 te worden ingediend voor boekjaren aanvangend per 1 januari 2024. De Globe-return dient uiterlijk 31 augustus 2026 te worden ingediend.

Het doel van de bijheffing-informatieaangifte is om belastingdiensten in verschillende EU-lidstaten gezamenlijk inzicht te geven en controle mogelijk te maken op de naleving van de minimumbelastingregels binnen internationale groepen.

De EU richtlijn DAC9 faciliteert dat grote multinationale groepen(geconsolideerde groepsomzet van minstens EUR 750 miljoen) hun bijheffing-informatieaangifte centraal kunnen indienen in slechts één EU-lidstaat. Dit voorkomt dat in iedere lidstaat eventueel eenzelfde / soortgelijke aangifte dient te worden ingediend en beperkt zodoende de administratieve lasten. Deze lidstaat verspreidt vervolgens alleen de relevante delen van de aangifte aan de andere lidstaten, afhankelijk van hun heffingsrecht op de winst uit bepaalde jurisdicties. Niet alle lidstaten ontvangen dus alle gegevens maar enkel die lidstaten indien zover zij belastingheffingsrecht hebben of wel de gegevens van belang zijn voor de belastingheffing. Mogelijk dient in de andere lidstaten wel mogelijk andere meldingen en/of notificaties worden gedaan.

De implementatietermijn voor Nederland is uiterlijk 31 december 2025.

Bedrijven kunnen deze bijheffing-informatie aangifte in Nederland indienen, zelfs als zij niet de uiteindelijke moedermaatschappij (Ultimate Parent Entity: UPE) zijn binnen de internationale multinationale groep, mits zij voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Standaardformulier
DAC9 brengt ook de invoering van een standaardformulier (GIR-format) en een uniforme rapportagestructuur met zich mee, die worden toegepast in Nederland en alle andere landen die de EU-Richtlijn implementeren. Hierdoor wordt de naleving van de pijler 2 (Wet minimumbelasting) regelgeving eenvoudiger en overzichtelijker voor grote groepen.

Conclusie
Aldus is DAC9 een welkome en grote administratieve lastenverlichting voor grote multinationals met een geconsolideerde groepsomzet van minstens EUR 750 miljoen.

Tot slot
Heeft u vragen over de wijzigingen, of bent u benieuwd naar de mogelijkheden in uw specifieke situatie. Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier of met uw eigen Govers contactpersoon.

 

Deel dit bericht

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak

Vrijblijvend advies

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak