Strengere regels voor de uitleenmarkt; wat verandert er onder de Wtta?

Onlangs heeft de Eerste Kamer de Wet toelating terbeschikkingstelling arbeidskrachten (Wtta) aangenomen. Met deze wet komen er strengere regels voor de arbeidsmarkt wanneer sprake is van uitlening. Uitzendbureaus en andere partijen die werknemers uitlenen mogen dit alleen nog doen als zij hiervoor een vergunning hebben. Door de wet worden werknemers, met name arbeidsmigranten, beter beschermd.  

Nieuwe toelatingsplicht voor uitleners 

Vanaf 1 januari 2027 mogen alleen nog uitleners met een officiële toelating (vergunning) arbeidskrachten uitlenen. Alle uitzendbureaus, detacheerders en andere bedrijven die personeel willen uitlenen, moeten zich vóór 1 januari 2027 melden bij de Nederlandse Autoriteit Uitleenmarkt (NAU). Deze autoriteit is ingesteld om te beoordelen of de uitlener een vergunning mag krijgen.  

Om een vergunning te krijgen moet een uitlener aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de uitlener een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) hebben, een waarborgsom van € 100.000 storten en kunnen aantonen dat de arbeidswetgeving wordt nageleefd.  

Voor uitlenen van personeel binnen concernverband geldt overigens een uitzondering. Een dergelijke uitlening wordt binnen de Wtta niet als een terbeschikkingstelling gezien en valt daarmee niet onder de wet.  

Striktere handhaving en boetes voor uitlening 
Vanaf 1 januari 2028 start de Nederlandse Arbeidsinspectie met de handhaving van de wet. Uitleners die zonder vergunning actief zijn in de uitleensector riskeren een boete. Ook inleners kunnen een boete krijgen wanneer zij zaken doen met een niet-toegelaten uitlener. De verantwoordelijkheid en het risico ligt hiermee dus bij beide partijen.   

Waarom de Wtta? 
Uit onder andere het rapport van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten blijkt dat er veel misstanden voorkomen in de uitleensector. Denk hierbij aan ondermaatse huisvesting, het witwassen van zwart geld, onderbetaling, misbruik van de WW, uitbuiting, illegale arbeid en mensenhandel. Hierbij zijn met name arbeidsmigranten erg kwetsbaar. Naast betere bescherming van deze arbeidskrachten door striktere naleving van de arbeidsvoorwaarden moet de wet ook bijdragen aan een eerlijkere concurrentie tussen uitleners.  

Overgangsregeling en fasering
Omdat niet alle uitleners direct aan alle eisen kunnen voldoen, geldt een overgangsperiode. Zo kunnen bedrijven met een SNA-keurmerk tijdelijk worden toegelaten zonder direct inspectierapport. De volledige implementatie van het stelsel loopt gefaseerd door tot 2030–2031, waarin de inspectiefrequentie zal uitgroeien tot twee controles per jaar per uitlener. 

Tot slot 
Heeft u naar aanleiding van bovenstaand nieuwsbericht vragen over de Wtta, neem dan gerust contact met ons op via de focusgroep loonheffingen (loonheffingen@govers.nl) of via uw relatiebeheerder, per mail, of telefonisch via 040 – 2 504 504. 

 

Deel dit bericht

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak

Vrijblijvend advies

Tips, advies en nieuws van de beste uit het vak