Welzijnsinstellingen opereren in een complexe wereld. Naast hun welzijns missie hebben zij te maken met strikte wet- en regelgeving, verschillende financieringsstromen, fiscale risico’s en verantwoordingsverplichtingen. Govers biedt als partner in audit en fiscaal advies grip, rust en inzicht. Wij helpen instellingen en organisaties om in control te zijn – vandaag én morgen.
Jaarrekening en controle: transparantie in elke fase
De jaarrekening is meer dan een verplicht document; het is hét fundament van financiële verantwoording en vertrouwen. Govers voert controleopdrachten uit met oog voor specifieke behoeften en regelgeving, waaronder de vereisten en subsidieverstrekkers zoals gemeenten.
De diensten van onze auditafdeling bestaan uit:
Controle van de jaarrekening voor
Subsidiecontroles en overige assurance-opdrachten
Advisering rondom interne beheersing, IT-audit en projectverantwoordingen
Risicoanalyse waaronder het identificeren van (fraude)risico’s en ondersteunen in het inrichten van uw risicoanalyseproces
Onze specialisten zijn vertrouwd met de relevante regelgeving, zoals WNT, cao’s en de wijze waarop instellingen en organisaties worden gefinancierd via overheden. Wij hebben ruime ervaring met de controle subsidieverantwoordingen in uw sector. Daarmee zijn wij een inhoudelijk sterke en betrouwbare controlepartner.
Fiscale beheersing: risico’s in kaart, grip op compliance
Welzijnsinstellingen zijn onderhevig aan fiscale regels, maar beschikken niet altijd over een goed werkend tax control framework (TCF) om de fiscale risico’s te beheersen. Govers helpt onder andere bij het opstellen van een effectief TCF, zodat de organisatie haar fiscale risico’s inzichtelijk heeft en tegelijk fiscale kansen (tijdig) optimaal benut.
Wij bieden onder andere fiscale dienstverlening op de volgende gebieden:
- Advisering op het gebied van omzetbelasting (btw), bijvoorbeeld:
- Toetsing van (pre)pro rata berekeningen
- Advies over btw-behandeling van subsidies
- Btw-gevolgen detachering personeel
- Btw-optimalisatie bij nieuwbouw of renovatie
- Advisering op het gebied van loonheffingen & personeel, bijvoorbeeld:
- WKR-check en fiscale beoordeling van vergoedingen
- Flexibele schil (denk aan zzp’ers, inleenkrachten, vrijwilligers en stagiairs)
- Advies inzake in- en uitdiensttreding, RVU regelingen, flexibele arbeidsvoorwaarden (cafetariamodel, individueel keuzebudget)
- Advisering en compliance op het gebied van vennootschapsbelasting, bjivoorbeeld:
- Beoordeling van de toepassing van het subsidiebesluit en randvoorwaarden
- Verzorgen van de aangifte(n) vennootschapsbelasting
- Advisering inzake de toepassing van de vrijwilligersaftrek
- Behandeling van vrijwilligersvergoedingen
- Advisering op het gebied van de ANBI status, bijvoorbeeld:
- Beoordeling van de ANBI status
- Advies inzake het verkrijgen en behouden van de ANBI status
- Ondersteuning bij het jaarlijks publiceren van de vereiste ANBI gegevens
- Opstellen van een Tax Control Framework, inclusief implementatie van beheersingsmaatregelen en monitoring (denk aan uitvoering van steekproeven)
Onze hands-on aanpak maakt fiscale compliance meetbaar en beheersbaar. Dat is niet alleen prettig voor het bestuur, maar ook voor de accountant, Belastingdienst en subsidiegevers. Met onze begeleiding voorkomt u onnodige belastingdruk en blijft u binnen de wettelijke fiscale kaders.
Waarom Govers?
Welzijnsinstellingen vragen om een specialist die snapt hoe beleid, bekostiging, personeel en fiscaliteit samenkomen. Bij Govers combineren we inhoudelijke expertise met een persoonlijke benadering.
Onze belofte:
- Ervaren accountants en fiscalisten met sectorspecifieke kennis
- Proactieve ondersteuning bij audit, subsidie en fiscale vraagstukken
- Heldere communicatie richting bestuur en toezichthouder
- Praktische oplossingen die écht uitvoerbaar zijn
- Eén vast aanspreekpunt, korte lijnen
Wij zorgen voor grip, rust en zekerheid. Uw instelling voldoet aan alle regels én is klaar voor de toekomst.